Werken als zzp'er via ZOSz

Op deze pagina vind je alle informatie over de werkwijze van ZOSz. Lees hier meer over hoe je diensten aanneemt, de facturatieprocedure, en hoe de betaling werkt. Ook lees je over de servicekosten en zuivere bemiddelingsconstructie van ZOSz. Onderaan vind je tot slot veelgestelde vragen die wij krijgen van zzp'ers.

Diensten selecteren

ZOSz werkt samen met verschillende zorginstellingen. Deze zorginstellingen zetten diensten bij ons uit, die jij als zzp'er kunt invullen. De zorginstelling is hierbij jouw opdrachtgever.

 

Wanneer je inschrijving is voltooid en alle papieren rond zijn, krijg je toegang tot ons plansysteem (PmanX). Hierin kun je de openstaande diensten bekijken, en diensten aanvragen bij de verschillende zorginstellingen/opdrachtgevers. Je kunt aangeven welke diensten je graag wil invullen, en als de zorginstelling hiermee akkoord gaat, krijg je hiervan een bevestiging per mail.

 

Daarnaast ontvang je van ons periodiek een overzicht van de openstaande diensten per e-mail en sturen wij "spoedjes" via de WhatsApp verzendlijst. 

 

 

Het is zeer gebruikelijk om met zorginstellingen onderling diensten af te spreken. Let er dan goed op dat dit aan ZOSz wordt doorgegeven door de zorginstelling, zodat ze in het plansysteem worden verwerkt. 

 


Gewerkte diensten factureren

Wanneer je diensten hebt gewerkt, kun je via PmanX je uren registreren. Het komt vaak voor dat de uren die in PmanX staan, niet overeenkomen met de daadwerkelijk gewerkte uren. Je hebt bijvoorbeeld langer of korter gewerkt. Daarom is het belangrijk om de volgende 3 stappen te volgen:

 

1. Controleer je uren in PmanX

2. Pas eventueel de uren aan, voeg een notitie toe

3. Registreer pas je uren als alles klopt

 

 

Heb je langer of korter gewerkt dan de tijden die in de bevestiging van de dienst staan? Zorg er dan voor dat je hiervan schriftelijk akkoord hebt van de opdrachtgever (een paraaf of een mail naar ZOSz), voordat je de uren registreert. Anders kunnen wij de aangepaste uren niet verwerken. 

 

Wij maken hier vervolgens een factuur van (met jouw eigen factuurnummer), en factureren deze middels een verzamelfactuur aan de zorginstelling/opdrachtgever.

 


doorBetaling facturen

De werkwijze van ZOSz voor het doorbetalen is als volgt:

- Wanneer we jouw urenlijsten verwerken, factureren we deze aan de zorginstelling.

- De zorginstelling heeft 2 à 3 weken de tijd om deze facturen aan ons te betalen.

- Wanneer de betaling bij ons binnen is, betalen wij binnen 5 werkdagen door aan jou (de zzp'er).

 

Dit betekent dat je een aantal weken moet "wachten op je geld". Gemiddeld is dit iets meer dan een maand na de gewerkte dienst. ZOSz heeft (nog) geen mogelijkheid tot factoring, en wij doen niet aan voorschieten. Daarom is het belangrijk dat je je risico's spreid, en een buffertje hebt opgebouwd.


Servicekosten en zuivere bemiddeling

 

Bij andere bemiddelingsbureaus ben je misschien gewend dat je een bepaald bedrag of percentage van je uurtarief standaard inlevert. ZOSz werkt anders.

 

Wij brengen vanaf je eerste gewerkte dienst €8,- servicekosten per week in rekening. Deze servicekosten worden per kwartaal (13 weken) gefactureerd en geïncasseerd, à €104,- per kwartaal. De servicekosten worden standaard ingehouden bij de doorbetaling van je eerste factuur van dat kwartaal. 

 

 Bij de kennismaking kies je een optie, en ondertekent hiervoor een machtiging. Vanaf de eerste dienst die je werkt, heb je een betaalverplichting voor een half jaar (26 weken). Na die 26 weken kun je maandelijks de overeenkomst met ZOSz opzeggen.



Veelgestelde vragen


Wanneer wordt mijn factuur betaald?

Wil je weten wanneer je factuur wordt betaald? Stuur een mailtje naar administratie@zosz.nl met de volgende gegevens:

 

- De naam van de zorginstelling

- De factuurdatum of de datum van de gewerkte dienst

 

Of gebruik de volgende trucjes:

 

- Tel bij de factuurdatum 4 weken op. Dit is de verwachte betaaldatum.

- Tel bij de datum van de gewerkte dienst 5 weken op. Dit is de verwachte betaaldatum. (Tenzij je je uren voor deze dienst pas later hebt geregistreerd natuurlijk!)

 

Het is belangrijk dat je altijd rekening houdt met het financieel risico dat je loopt als ondernemer (zzp'er). Wanneer een zorginstelling te laat betaalt, krijg jij later je geld. Deze financiële onzekerheid hoort bij het ondernemerschap, en is één van de grote verschillen met het werken in loondienst.

Wat moet ik doen als ik mijn dienst niet kan werken, en vervanging nodig heb?

Wanneer je door ziekte of een ongeval een dienst niet kunt draaien, is het belangrijk om te weten dat je als zzp'er zelf verantwoordelijk bent voor het zoeken van vervanging. ZOSz kan hierin ondersteunen, en wij geven je het volgende stappenplan mee:

 

1. Informeer telefonisch de zorginstelling/opdrachtgever. Lukt dit niet? Doe dit dan per mail. 

2. Informeer telefonisch ZOSz. Lukt dit niet? Doe dit dan per mail.

3. Bel zorgverleners die je kent via ZOSz, of zij je dienst kunnen overnemen.

4. Zet je dienst breder uit, om ervoor te zorgen dat je vervanging kunt regelen. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij Replace-Me.

5. Iemand gevonden? Zorg dan dat je voldoet aan de vergewisplicht.